måndag 13 januari 2020

Varierande spel


Här är en variant på lyckohjulet som går att ändra i det oändliga. Jag har fäst färger på varje siffra, eftersom det passar bättre för oss.

I den här varianten har jag gjort flera kort i varje färg, med olika uppdrag. Anpassa uppdragen efter deltagarnas förmåga.

Rörelselekar. Sånger. Matte-tal. Rim. Gåta. Hämta något. Rita något. Osv.

Förbered allt material som behövs för att kunna spela. Jag har skrivit upp allt som behövs för att underlätta när jag plockar fram det.


Lägg korten med baksidan upp i färghögar. Turas om att snurra hjulet, och ta ett kort med den färg som pilen visar. Gör det som står på kortet.

Några exempel från vårt spel:
Lägg en röd ärtpåse på din axel.
Lägg en gul ärtpåse på *motspelarens namn* fot.
Bygg en legobil.
Rita en blomma.
Lägg en blå pärla i burken.
Hämta en penna.

Gåta:
Vilket djur kan morra, viftar på svansen, tycker om bollar, gnager på ben, säger vov-vov.

Vi har också rörelsesånger på några av korten.

Jag har kompletterat med bilder för att de som inte kan läsa ska förstå uppdraget.


Använd så många kort som orken räcker att spela, eller bestäm ett avslut på spelet.

Ha så kul tillsammans.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar